بهترین نوع قرنیز چه ویژگی هایی دارد ؟


ویژگی های بهترین نوع قرنیز
قرنیز های ام دی اف و تمام چوب از جمله پر فروش ترین انواع قرنیز هستند که تنوع بالایی در طراحی دارند. برای انتخاب ایده آل ترین گزینه، ضروری است تا مزایا و معایب هر یک را مورد بررسی قرار دهید.

قرنیز ام دی اف چه ویژگی هایی دارد ؟
قرنیز MDF به دلیل قیمت پایین تری که دارد؛ همواره مورد توجه ویژه ای قرار می گیرد. یا توجه به اینکه MDF رنگ پذیری خوبی دارد، بهره گیری از رنگ به صورت پوششی بر روی سطح قرنیز امکان پذیر می باشد.

همچنین می توان از انواع روکش های طبیعی و مصنوعی برای آن استفاده نمود. روکش چوب طبیعی با حفظ نقوش و رگه های چوب، زیبایی خیره کننده ای را به قرنیز می دهد. روکش پی وی سی نیز با توجه به مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد ، برای فضاهایی مانند آشپزخانه و سرویس بهداشتی کاربردی است. بدیهی است که روکش پی وی سی زیبایی چندانی را ندارد.

قرنیز ام دی اف سفید

نکته قابل توجه در خصوص قرنیزهای ام دی اف روکشی، محدودیت نصب روکش در قسمت های ابزار خورده است. زیرا روکش فقط بر روی سطح صاف قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل بخش های منحنی و یا اصطلاحا ابزار خورده باید توسط رنگ مخصوص چوب پوشانیده شود تا سطح قرنیز یک دست شود.

قرنیز ام دی اف برای فضاهای داخلی گزینه مناسبی است و ماندگاری نسبتاً خوبی دارد. اما عملکرد چندان خوبی برای محیط های بیرونی و در معرض رطوبت، نخواهد داشت. نصب این نوع قرنیز در مقایسه با قرنیز چوبی ساده تر بوده و احتمال آسیب دیدن آن کم می باشد.

قرنیز ام دی اف روکش چوب

قرنیز های چوبی چه ویژگی هایی دارند ؟
برخورداری از نقوش و رگه های طبیعی چوب ؛ بارزترین مزیت قرنیز چوبی محسوب می گردد. انواع چوب های نرم و سخت برای ساخت قرنیز های تمام چوب بکار برده می شود. قرنیز تمام چوب ماندگاری بهتری در مقایسه با قرنیزهای ام دی اف دارد، بنابراین پیشنهاد می شود برای محیط هایی که تردد بالایی دارند ، از این نوع قرنیز استفاده شود.

از آنجایی که چوب خام دارای نقوش و رگه های طبیعی است، نیازی به بهره گیری از روکش برای قرنیزهای چوبی نیست. در نتیجه برای قرنیزهای چوبی از رنگ موج نما برای محافظت از چوب، جلای بیشتر و پیاده سازی رنگ ایده آل ( عسلی ، گردویی ، فندقی و … ) استفاده می شود. همچنین می توان از انواع رنگ های سفید، طوسی، مشکی به صورت پوششی نیز بهره گرفت، در این صورت اثری از نقوش چوب باقی نخواهد ماند.

قرنیز تمام چوب

قرنیزهای تمام چوب مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارند، با اینحال پیشنهاد می شود از قرنیز پی وی سی برای فضاهایی که در معرض مستقیم آب هستند، بهره گرفته شود. این نوع قرنیز در خانه های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد ، قیمت بالاتری داشته و باید با احتیاط نصب شود تا آسیب نبیند.

ارتفاع بهترین نوع قرنیز
ارتفاع استاندارد قرنیز ۸ تا ۱۲ سانتمتر می باشد، با این حال امکان سفارشی سازی قرنیز تا ۲۰ و حتی ۳۰ سانتمتر نیز وجود دارد. در ادامه فاکتورهایی را که در تعیین ارتفاع قرنیز موثر هستند، مورد بررسی قرار می دهیم.

ارتفاع دیوار : در صورتی که ارتفاع دیوار بیش از ۲.۵ متر باشد، می توان ارتفاع قرنیز را بیش از ۱۲ سانتیمتر در نظر گرفت.

تاج سقفی : در خانه های لوکس از تاج سقفی برای حد فاصل دیوار و سقف بهره گرفته می شود. در این صورت بهتر است ارتفاع استاندارد ( ۸ تا ۱۲ سانتیمتر ) را برای قرنیز انتخاب نمایید.

سبک معماری دخلی : در فصاهای کلاسیک بهره گیری از قرنیز های بلند رایج می باشد، در حالیکه برای خانه های مدرن و امروزی قرنیز با ارتفاع استاندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد خانه : برای خانه های کوچک، بهتر است از قرنیز با ارتفاع استاندارد بهره گرفته شود. زیرا هر گونه الحاقات بر روی دیوار ( قرنیز و تاج) باعث می شود تا فضا کوچکتر به نظر برسد.

بهترین رنگ قرنیز
انواع رنگ های نیم پلی استر و پلی اورتان به صورت پوششی و یا موج نما برای انواع قرنیز های ام دی اف ، روکش چوب و یا تمام چوب استفاده می شوند. رنگ پلی اورتان در برابر رطوبت مقاومت بهتری دارد و انتخاب این رنگ منجر به افزایش هزینه می گردد.

رایج ترین و پر طرف دارترین رنگ برای قرنیز؛ رنگ سفید است. با این حال رنگ سفید تنها گزینه موجود برای پوشش سطح قرنیز چوبی و یا ام دی اف نمی باشد. قرنیزهای طرح چوب نیز در رده دوم محبوب ترین قرنیزها قرار دارند.

مدل قرنیز تمام چوب

انتخاب رنگ قرنیز بهتر است با توجه به موارد زیر انجام گیرد :

رنگ دیوار و کف : رنگ قرنیز باید متناسب با رنگ دیوار و کف انتخاب شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد رنگ سفید را به عنوان رنگی خنثی انتخاب می نمایند تا از برقراری هارمونی اطمینان حاصل نمایند. در حقیقت قرنیز سفید با دیوار سفید، کرم، طوسی و حتی کاغذ دیواری طرح دار هماهنگی دارد.

برای دیوارهای سفید می توان از قرنیز های طرح چوب نیز بهره گرفت؛ زیرا این تضاد جذابیت زیادی به فضا می دهد. برای قرنیز های تمام چوب از انواع رنگ های موج نما برای محافظت از چوب و جلای بیشتر بهره گرفته می شود.

رنگ درب : رنگ درب و روکوب آن نیز از جمله عوامل تاثیرگذار در انتخاب رنگ قرنیز هستند. به عنوان مثال اگر از درب و روکوب فندقی رنگ بهره گرفته اید، قرنیز سفید هارمونی در فضا را زیر سوال می برد. در نتیجه بهتر است از قرنیز طرح چوب فندقی استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *